Forrás: Credobus, Hírek
Győr városi közlekedésében mutatkozik be a Kravtex-Kühne Csoport első, 100 %-ban elektromos meghajtású autóbusza, a vadonatúj Credobus Electronell. A Mosonmagyaróváron és Győrben készült jármű a világ leghatékonyabb és leggazdaságosabb e-buszai közé tartozik.
Az eddig több mint 3.000 buszt gyártó, Magyarországon piacvezető Kravtex-Kühne Csoport készen áll, hogy új termékével elektrifikálja a hazai közösségi közlekedést.
Magyar busz új energiával
A Credobus Electronell vadonatúj, 100 %-ban elektromos meghajtású, magyar fejlesztésű és gyártású buszcsalád, a mosonmagyaróvári-győri Kravtex-Kühne Csoport terméke. Az elsőként elkészült, 12 méteres modell ma kezdi meg első utasforgalmi tesztelését, a 18 méteres csuklós változat az év második felében mutatkozik be. Mindkét jármű akadálymentes, városi és elővárosi közlekedésre egyaránt alkalmas.
Áttörés a költségek terén
Az Electronell 12 áttörést jelentő műszaki innovációknak köszönhetően a legkönnyebb, fémvázas elektromos busznak számít.
Szemben a piacon megszokottnak számító 13 - 13,8 tonnával, a járműújdonság saját tömege mindössze 11 tonna. A legalább 2 tonnás tömegelőny 25 %-kal redukálja az akkumulátorok mennyiségét. A megcélzott 300 kilométeres hatótáv így 4 helyett 3 akkumulátorcsomaggal teljesíthető.
A megoldás lényegesen csökkenti az energiafelhasználást, miközben minden költségtényezőt kedvezően befolyásol: gyártástól az újrahasznosításig. Ráadásul a be nem épülő energiatároló az akkumulátorpótlás költségét is csökkenti. Mindez előzetes számítások szerint kategóriaelső életciklusköltséget eredményez.
A Credobus ultrakönnyű koncepciója fém vázszerkezetre épül, ami illeszkedik a meglévő karbantartási környezetbe, és szinte teljesen újrahasznosítható. Az alacsony tömeget a váz optimalizálása, és 19,5”-os futóművek biztosítják. A megoldás további előnyei: nagyobb utaskapacitás, gyorsabb töltés, kisebb ökológiai lábnyom, elkerülhető túlterhelés.
Low Entry: ideális e-busz platform
Az alacsony belépésű (Low Entry) kivitel miatt 3-ból 2 akkumulátor a padló alá került, ami alacsony súlypontot, ezáltal kiváló stabilitást biztosít, különösen kanyarodáskor.
Az optimális kerékméretnek köszönhetően a kerékjáratok alacsonyabbak, ezáltal a rajtuk elhelyezett ülések háttámlái között nem alakulnak ki kihasználatlan terek.
Az alacsonyan pozicionált hajtáslánc miatt az emelt padlórész teljes értékű, sík állóhelyeket biztosít. A motorsátoros buszokkal szemben a hátsó üléssor teljes szélességű.
A szóló autóbusz 2-2-2 ajtóképlettel készült, belső elrendezése városi- és elővárosi alkalmazásokhoz egyaránt megfelel.
Technológia a világ élvonalából
A Credobus kizárólag bizonyított, prémium minőségű, és többségében európai márkájú komponenseket használ fel elektromos autóbuszaihoz.
Az energiatárolásról a BorgWarner (Akasol) 3. generációs, folyadékhűtésű NMC akkumulátorai gondoskodnak. A 294 kWh összkapacitású akkucsomag 150 kW teljesítménnyel, akár 2 óra alatt feltölthető.
A VOITH VEDS HD (Heavy Duty) központi motoros hajtásrendszer csúcsteljesítménye 410 kW. Maximális hatásfoka eléri a 97,3 %-ot, amely fokozza az energiahatékonyságot. A szóló és csuklós modellváltozatok hajtárendszere azonos méretű komponensekből épül fel.
A segédüzemi rendszerek közül a hőszivattyús termomenedzsment rendszert az Eberspächer, az elektrohidraulikus szervószivattyút a DANA, az elektromos meghajtású kompresszort a Knorr-Bremse szállítja.
A radar- és kameraszenzorokra épülő, ZF márkájú vezetői asszisztens rendszerekkel az Electronell-ek meg fognak felelni az Európai Unió 2024. júliusától bevezetésre kerülő GSR (általános járműbiztonsági rendelet) előírásainak. Az újgenerációs vezetéstámogatás többek között a következő szogáltatásokat biztosítja: mellső holttérfigyelő, kanyarodási asszisztens, táblafelismerő rendszer, éberségfigyelő, abroncsnyomás-figyelő, alkoholszondás indításgátló, továbbá teljes körű kibervédelem.
Magyar termék
A buszokat a Credobus önállóan, generálpartner nélkül fejlesztette, és a kiemelt rendszerintegrációs- és szoftverfejlesztési feladatok is Magyarországon valósultak meg. Az Electronell modellek a Credobus saját erősáramú elosztórendszerével (Credobus HVBOX), hajtásvezérlő szoftverével, valamint passzív hűtési rendszerével készülnek.
A cégcsoport saját gyártmánya az önhordó vázszerkezet, és szinte valamennyi fém alkatrész, beleértve a futómű-felfüggesztéseket. A buszokhoz közel 100 magyar kis- és közepes vállalkozás kapcsolódik gyártmányaival. Továbbá olyan meghatározó hazai vállalatok és foglalkoztatók is szállítanak komponenseket, mint a: Rába, Knorr-Bremse, Metal 99, OROSházaGLAS, Hirschler Üvegipari Vállalkozás, König, Graboplast, Semperform.
Az e-buszok sorozatgyártásának megkezdése közvetlenül közel 500 magyar munkahely megőrzéséhez járul hozzá, és 100 magyar beszállító számára jelent megrendelést.
Elektromos buszokból is önellátó lehet az ország
A Kravtex-Kühne Csoport jelenleg az egyetlen, nagysorozatú termelésre képes magyar buszgyártó. A cégcsoport meggyőző referenciával rendelkezik: a VOLÁNBUSZ Zrt. országos flottájának már mintegy 50 %-a, több mint 2.600 busz Credobus márkájú.
Azzal, hogy a vezető hazai szereplő belép az elektromos buszok piacára, lehetőség nyílik arra, hogy a klímacélok eléréshez szükséges elektromos buszok gyártása nagyrészt Magyarországon valósuljon meg. Ezzel a hazai- és európai uniós források a zöldcélok elérése mellett a magyar gazdaság teljesítményéhez is hozzájárulhatnak.
Győrben indul a tesztelés
Az Electronell 12-t a Kravtex-Kühne Csoport először Győr városi közlekedésében teszteli, együttműködésben a MÁV-Volán-csoporttal. Az utasok 2024. június 8. és június 14. között, elsősorban a 2, 2B, 5, 6, 7, 9, 17B, 19, 38 és 38A jelű járatokon találkozhatnak a busszal.
Töltse ki kérdőívünket, és ossza meg velünk utazási tapasztalatait online: Kérdőív (https://forms.gle/eAqzwf6koWE2HdKK7)
A projekt az NKFI Alap támogatásával valósul meg.
www.credobus.hu